Monday, October 21, 2013

Cara Betul 'Cari Pasal'

Ada kala,perselisihan faham boleh bertukar menjadi pergaduhan kalau tak kena pada gayanya.Cuba taktik berikut yang bukan saja boleh buat si dia akur cakap kamu,malah buat perhubungan kalian lebih mantap.

1.Elakkan Ayat Ini..
"Kita kena berbincang.."Biasanya tiada perkara bagus akan terjadi bila ayat ni diungkapkan,terutama sekali jika kamu gunakan ayat ini dalam nada yang penuh attitude.Ia pasti buatkan si dia rasa seperti cacing kepanasan.Sebaliknya,mulakan dengan memberitahu yang kamu nak cakap mengenai perkara whatever yang tengah mengganggu fikiran dan emosimu.

2.Singkirkan Drama
Wanita memang suka berdrama bila bergaduh.Tak perlulah nak menjerit,baling barang atau sampai histeria.Ia akan buat kamu nampak lebih menyakitkan hati.kalau rasa marah sangat,walk away dan kembali bila dah tenang.kamu akan rasa lebih jelas untuk bercerita mengenai pandangan kamu kepadanya,tanpa dia merasakan yang kamu 'meroyan'.

3.Akui Jika Pandangannya Betul
Percaya atau tidak,bukan si dia saja yang selalu salah.Beritahunya yang kamu faham maksudnya daripada pandangan spesifik.Ia pasti akan buatnya rasa terkedu dan mungkin akan lakukan yang sama untuk kamu.

4.Elak Keadaan Jadi Lebih Keruh
Jika kamu sedar yang bibir kamu hampir nak ucapkan sesuatu yang bakal buat diri kamu menyesal kemudian hari,lebih baik berhenti bercakap dan kira hingga sepuluh.Beritahunya perbualan kalian sudah ke arahlebih teruk dan kalian perlukan a time out.Jika dia tak pedulikan kamu dan terus 'menembak',diamkan diri.Ingat,salah seorang daripada kamu perlu berlagak seperti orang dewasa.

Jadi...kepada yang nak cari pasal tu..harap-harap tips ni berguna. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment